przekąska dla dzieckaNa szczęście dla wielu łasuchów i miłośników słodyczy –  reguły zdrowego odżywiania, wbrew pozorom, dają możliwości zajadania się również słodkimi przekąskami. Mimo to, warto pamiętać, że słodkości należy wprowadzić do naszej diety z umiarem; bowiem można je spożywać, ale w niewielkich ilościach maksymalnie kilka razy w tygodniu. Natomiast całkowita eliminacja słodyczy może przynieść wręcz odwrotny od planowanego skutek – słodycze w oczach dziecka mogą stać się szczególnie pożądane i częściej wybierane na przekąskę w przyszłości.

Jeżeli domownicy mają ochotę na coś słodkiego, najlepiej sięgnąć po takie produkty, które oprócz słodkości, dostarczą nam także niezbędnych witamin czy składników mineralnych. Co to może być?

Owoce

Desery na bazie owoców dostarczają wielu witamin, takich jak witamina C, K, E, kwas foliowy czy beta karoten. Mogą być także okazją, aby przekonać niejadków do polubienia tego typu dań. Polecamy w szczególności:

  • sałatki z ulubionych owoców
  • owocowe szaszłyki
  • naleśniki i placki z owocami
  • domowe ciasta i tarty z owocami
  • musy, kisiele i galaretki z owoców
  • owoce suszone (morele, jabłka, gruszki)

zdrowa przekąska

Produkty mleczne i napoje roślinne wzbogacane wapniem

Deser może być również okazją, by uzupełnić dietę w kolejną porcję wapnia oraz witamin A i D. Ich podstawą może być mleko, ale również jogurty, kefiry czy maślanki, a także napoje roślinne wzbogacane wapniem. Wybierz zdrowe alternatywy:

  • budyń z mleka lub napoju roślinnego z owocami
  • puddingi z kasz lub ryżu z mlekiem lub napojem roślinnym
  • koktajle z owocami

Kakao i karob

Kakao jest doskonałym źródłem magnezu, żelaza i witamin z grupy B. Ma pozytywny wpływ na rozwój układu nerwowego i koncentrację. Jako zastępnik kakao można wykorzystać także karob, czyli mączkę chleba świętojańskiego. Zawartość składników mineralnych w karobie jest jeszcze wyższa niż w kakao! Nasze propozycje to:

  • czekolada z dużą zawartością kakao
  • czekolada lub kakao do picia
  • kakao naturalne jako posypka do innego deseru

Domowe wypieki

Wspólne pieczenie jest doskonałym sposobem spędzania czasu i włączania dzieci w kuchenne obowiązki. Warto wybierać ciasta lekkostrawne, z dodatkiem produktów mlecznych lub innych źródeł wapnia oraz owoców. Do najbardziej polecanych ciast należą:

  • sernik
  • szarlotka
  • inne ciasta z owocami

Pamiętajmy, że są również przekąski, które warto (prawie) całkowicie wykluczyć z diety!

Niestety do wyboru mamy wiele produktów, które z punktu widzenia prawidłowego żywienia nie mają dla nas żadnej wartości. Produkty, których należy się wystrzegać i spożywać je nie częściej niż 1 raz w miesiącu to:

  • lizaki, landrynki – dostarczają wyłącznie cukrów prostych i mogą nasilać próchnicę;
  • batoniki, ciasteczka, pieczywo cukiernicze i półcukiernicze (słodkie bułki) – są źródłem cukrów prostych i złej jakości tłuszczów;
  • żywność wysokoprzetworzona (dania mrożone, półprodukty, gotowe ciasta) – obciążają organizm cukrem, słodzikami, barwnikami i konserwantami;
  • chipsy, chrupki i inne słone przekąski – oprócz wymienionych wcześniej zagrożeń, mają także bardzo dużo sodu, który może przyczyniać się do rozwoju nadciśnienia w przyszłości.

niezdrowe przekąski

Mamy nadzieję, że wybierzesz coś dla siebie i swojej rodziny z naszych propozycji, a dzięki temu nie będziesz za bardzo tęsknić za niezdrowymi przekąskami – jest przecież wiele innych smakołyków, które oprócz słodyczy dostarczają nam także zdrowia! Odżywiaj się świadomie!

Pozdrawiamy,

Sylwia Górzna, Magdalena Kopała

Autorki bloga: Edukacja Żywieniowa.PL

*Źródło grafiki: Pinterest

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here